Stymulacja a funkcjonowanie


Niska reaktywność oznacza zapotrzebowanie na stymulacje,
wysoka reaktywność wiąże się z małym jej zapotrzebowaniem, przy czym źródłem stymulacji mogą być własne zachowania i stany wewnętrzne.
Reaktywność funkcjowanie w różnych stacjach

Styl działania
– typowy sposób wykonywania czynności
· Wysokoreaktywny – styl wspomagający ( cz. .Pomocnicze > cz. Zasadnicze)
· Niskoreaktywny – styl prostolinijny ( cz. Pomocnicze </= cz. Zasadnicze)

Cz. Pomocnicze zmniejszają wartość stymulacyjną – upraszczają cz. Zasadnicze, prawdopodobieństwo sukcesu/porażki
Jeśli styl zgodny z potrzebą stymulacji – brak różnic w efektach WR i NR

Efekty i koszta towarzyszące lub następcze
· W sytuacjach o bardzo wysokiej wartości stymulacyjnej
jednostki wysoko reaktywne, jeżeli nie maja możliwości obniżenia poziomu tej stymulacji, wykazują spadek efektywności działania.
· U jednostek nisko reaktywnych, które znajdują się w sytuacji o bardzo niskiej wartości stymulacyjnej (tj derywacja sensoryczna, monotonia) i pozbawione są możliwości podwyższenia tej stymulacji, tez następuje spadek efektywności działania.

W wyjątkowych sytuacjach (takich jak nadzwyczajna motywacja czy szczególna presja społeczna) różnice w poziomie efektywności działania mogą się nie ujawnić. Rocznice jednak wystąpią w zakresie poniesionych kosztów psychofizjologicznych lub kosztów psychicznych. W sytuacji o dużej wartości stymulacyjnej wymagającej szczególnej mobilizacji organizmu, są one wyższe u osób wysoko reaktywnych, a sytuacjach ubogich w stymulacje – u nisko reaktywnych.

Rola reaktywności w regulacji:

- Reaktywność wyznacza potrzebę stymulacji – poziom i zakres optymalnego poziomu stymulacji (WR < NR)
- Reaktywność wyznacza potrzebę regulacji stymulacji, motywację do regulacji (WR>NR)
- Reaktywność wpływa na nabywani umiejętności regulacji stymulacji
Ograniczenia WR i NR w regulacji
NR:
· Mała wrażliwość, trudności w rozpoznawaniu odchyleń
· Duża tolerancja na odchylenia
· Tendencja do zewnątrzsterowności w regulacji – dostosowanie czynności do siły stymulacji fizycznej
· Orientacja na rzeczy

WR:
· Duża wrażliwość, łatwe rozpoznawanie odchyleń
· Silna motywacja do regulacji
· Duża wrażliwość na kary społeczne i dążenie do unikania kar
· Dostosowanie zachowania do oczekiwań i wymagań społecznych
· Orientacja na ludzi – społeczne aspekty