Rodzaje wpływu społecznego


Według propozycji Deutscha i Gerarda (1955), dla zrozumienia zjawiska ule­gania przez ludzi opiniom innych osób i naśladowania ich zachowań, korzystne jest wyróżnienie dwóch rodzajów wpływu społecznego.
Pierwszy z nich ma charakter informacyjny. Jednostka, obserwując zachowa­nia innych ludzi, czy przysłuchując się wygłaszanym przez nich sądom, traktuje ich jako źródło informacji o rzeczywistości. Człowiek, który reaguje tak, jak inni, robi to po to, by mieć rację. (Skoro inni postępują słusznie, czy wygłaszają po­prawne opinie, to dzięki naśladowaniu ich nasze zachowania i wygłaszane sądy są również właściwe). Oczywiście pojawia się pytanie, w jakich warunkach pod­miot będzie szczególnie skłonny uznać, że owi inni się nie mylą. Wydaje się, że sprzyjać będą temu takie np. elementy, jak zgodność reakcji owych innych, brak przekonania podmiotu o byciu ekspertem w określonej dziedzinie, oraz niejedno­znaczność zewnętrznej rzeczywistości. W eksperymencie Ascha oznaczałoby to zatem sytuację, w której wszyscy współpracownicy eksperymentatora zgadzają się co do długości określonych odcinków, osoba badana wie, że ma kłopoty ze wzrokiem, a porównywane odcinki różnią się od siebie minimalnie.
Istnieje jednak także inny rodzaj wpływu społecznego. Deutsch i Gerard okre­ślają go mianem normatywnego. Człowiek, który naśladuje działania innych osób, zachowuje się zgodnie z normą nieodróżniania się od innych członków grupy, upodobniania się do nich. Konformizm staje się tu środkiem podtrzyma­nia (czy też uzyskania) więzi z daną grupą, uzyskania akceptacji ze strony innych osób, a w każdym razie uniknięcia dezaprobaty czy etykiety dewianta. Istnieją liczne przesłanki empiryczne pokazujące zarówno, że ludzie niezgadzający się z grupą mają trudności z uzyskaniem jej akceptacji, jak i wykazujące, że zna­komita większość ludzi doskonale zdaje sobie sprawę z tej prawidłowości (por. np. Campbell i Fairey 1989).
O ile wpływ informacyjny wynika z potrzeby posiadania racji, to wpływ normatywny można określić jako determinowany chęcią posiadania przyjaciół. Co do ekspe­rymentu Ascha, to sądzę, że ta ostatnia motywacja może odgrywać rolę zwłasz­cza wówczas, gdy osoba badana udziela odpowiedzi publicznie, a grupa nacisku składa się z osób, na których akceptacji jej zależy (np. jej znajomych).
Motywacje „posiadania racji" i „posiadania przyjaciół" są trudne do pogo­dzenia, gdy zewnętrzna rzeczywistość jest jednoznaczna, a podmiot zdaje sobie sprawę, że inni oceniają ją niewłaściwie czy reagują wyraźnie błędnie. Można wówczas albo przeciwstawić się grupie, narażając się na jej negatywną ocenę, albo ulec jej naciskowi, rezygnując z posiadania racji. Kiedy indziej wszakże, oba wspomniane motywy mają charakter komplementarny. (Jeśli nie jestem pewny, jaka reakcja jest poprawna czy właściwa, to naśladując innych, zarów­no we własnych oczach zwiększam szansę, że wybieram zachowanie właściwe, jak i nie ryzykuję ze strony otoczenia opinii człowieka, który jest dewiantem, niezgadzającym się z grupą). Można nawet zaryzykować twierdzenie, że znako­mita większość zachowań konformistycznych sterowana jest łącznym oddzia­ływaniem tych motywacji. Relatywne ich siły mogą jednak w poszczególnych sytuacjach być nawet bardzo różne. Zależeć to może zarówno od pewnych para­metrów sytuacji, jak i od osobowości ludzi. Dużą rolę mogą odgrywać też pewne czynniki kulturowe i uwarunkowania historyczne.
Warto tu wspomnieć, że ludzka skłonność do naśladowania innych ludzi może być do tego stopnia zautomaty­zowana, że nie zawsze jest nawet uświadamiana. W fascynującym eksperymen­cie Chartrand i Bargha (1999) osoby badane odbywały dyskusję z pomocnikiem eksperymentatora, który - zdawałoby się bezwolnie i nieintencjonalnie - bądź bujał nogą założoną na nogę, bądź co pewien czas pocierał ręką twarz. Okazało się, że podczas pierwszej rozmowy badani sami zaczynali bujać nogami, a pod­czas drugiej znacząco częściej niż zwykle pocierali twarz.
Źródło: Doliński D., 2005, Techniki wpływu społecznego, Warszawa: Scholar.
================ =============== ==================
też: Źródło: Wojciszke B., 2002, Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej, Warszawa: Scholar, rozdz. 7, s.246-250.