Elementy struktury myślenia cz. II


1. Pojęcia
Pojęcia są to tworzone przez nas kategorie, stanowiące reprezentację powiązanych ze sobą zjawisk pogrupowanych w pewien sposób. Dzięki pojęciom możemy systematyzować wiedze w sposób systematyczny. Pojęcia mogą reprezentować przedmioty, czynności, organizmy żywe, właściwości, abstrakcje oraz relacje. Tworzenie pojęć jest podstawowym zadaniem myślenia. Tworzenie pojęć polega na wyodrębnianiu tych właściwości bodźców, które są wspólne jakiejś klasie przedmiotów, bądź idei. Umysł rządzi się zasadą ekonomii poznawczej, minimalizując ilość czasu i wysiłku koniecznego do przetworzenia informacji. Uczymy się tylko cech, które tworzą pojęcia oraz reguł pojęciowych za pomocą, których cechy te SA ze sobą powiązane.
Dwie rywalizujące ze sobą teorie starające się odtworzyć formę, w jakiej przechowywana jest informacja. Pierwsze podejście akcentuje cechy istotne, których występowanie jest konieczne i wystarczające, żeby włączyć jakieś pojęcie do danej kategorii. Pojęcie należy do kategorii wtedy i tylko wtedy, gdy posiada wszystkie cechy uznane za istotne. Podejście drugie akcentuje role prototypu. Prototyp jest to idealny lub najbardziej reprezentatywny egzemplarz. Pojęcie zostaje zaklasyfikowane do jako należące do danej kategorii, jeśli jest bardziej podobne do prototypu tej kategorii, niż do prototypu innej kategorii. Ludzie stosują obydwie metody przechowywania pojęć, jednak metodę cech istotnych częściej stosują do pojęć naukowych, natomiast metodę prototypu – do pojęć życia codziennego.

Pojęcia często zorganizowane są w hierarchie od poziomu ogólnego do bardziej szczegółowego. Szeroka kategoria „zwierzę” ma kilka subkategorii, jak „ptak”, „ryba”…Na szczycie hierarchii znajdują się pojęcia najbardziej abstrakcyjne, na dole zaś najbardziej szczegółowe i konkretne. W takich hierarchiach istnieje poziom podstawowy, na którym ludzie najlepiej kategoryzują przedmioty (mogą je najszybciej odnaleźć w pamięci i najskuteczniej ich używać).

2. Schematy i skrypty
Schemat jest to ogólna wiązka przechowywanej wiedzy reprezentującej pojęcie lub typ bodźca wraz z jego atrybutami i relacjami występującymi pomiędzy bodźcami. Schematy zdaniem psychologów wpływają na to, co spostrzegany i zapamiętujemy poprzez odgórną facylitację przetwarzania. Schematy sprawiają, że nowa informacja staje się bardziej zrozumiała, jeśli możemy ją odnieść do wiedzy istniejącej w przechowywanych w pamięci schematach. Dzięki schematom możemy wnioskować o informacjach brakujących. Umysł stanowi sieć wzajemnie powiązanych schematów. Myślenie jest zaś procesem konstruktywnym, w którym odwołujemy się do naszych istniejących struktur umysłowych, aby uczynić nowe informacje zrozumiałymi. Schematy mogą dotyczyć przedmiotów, osób (informacje o konkretnych ludziach oraz o ludziach w ogóle), ról (zachowania oczekiwane odpowiednie dl ludzi o danej pozycji i roli społecznej) a nawet własnego „ja” (koncepcje na temat nas samych).
Skrypt jest to schemat zdarzenia, wiązka informacji o sekwencjach powiązanych wzajemnie specyficznych zdarzeń i działań, których pojawienia się oczekujemy w określonych sytuacjach.

3. Wyobraźnia wzrokowa i mapy umysłowe
Wzrokowa wyobraźnia umysłowa polega na oglądzie informacji uprzednio spostrzeganych i przechowywanych w pamięci. Występuje w sytuacjach braku bezpośredniego dostępu do danych sensorycznych sensorycznych opiera się na wewnętrznych reprezentacjach zdarzeń i pojęć w formie obrazowej.